tiistai 2. helmikuuta 2016

Asiallisesti hoidettu reklamaatio

Nyt voin asiasta tehdä postauksen, kun homma on saatu ns. pulkkaan.

Meillä oli lapsilla käytössä Aarikan kangaspenaali, joka joulunajan suursiivouksessa siirtyi poistettavien listalle. Koska pussi oli vielä ihan käyttökelpoinen päätin, että pesen sen ja otan käyttööni.

Pesin mustan, valkoisella kuviopainetun pussin pesuohjeiden mukaan muiden mustien vaatteiden joukossa. Nokkela tästä jo arvaakin lopputuloksen: pussin valkoinen painoväri löytyi pesun jälkeen TM:n Rukkan ulkoiluhousuista sekä treenipaidasta ja -shortseista. Mustista ja tummansinisistä.

Yritin irrottaa väriä varovasti, mutta se ei lähtenyt edes kynnellä rapsuttamalla. Voin vakuuttaa, että 'pikkasen' korpesi, kun näytin niitä vaatteita TM:lle.

Normaalisti olen melko laiska tekemään mitään reklamaatioita, mutta nyt meni sen verran tyyristä vaatetta käyttökelvottomaksi, että pakko oli ottaa yhteyttä Aarikkaan.

Sieltä vastattiinkin nopeasti yhteydenottooni, jonka jälkeen laitoin sähköpostin liitteenä kuvia pilalle menneistä vaatteista. Sen jälkeen postitin pyynnöstään pussukan heille tutkittavaksi ja sitten vielä paidan ja shortsitkin syyniin.

Tulos oli, etteivät he osanneet sanoa, miksi väri oli irronnut v.2008 valmistetusta (valmistus lopetettu) pussukasta, vaikka painetut kuosit on testattu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Korvaukseksi kuitenkin tarjosivat lahjakorttia liikkeeseensä.

Vastasin tarjoukseen, että valitettavasti meillä ei ole käyttöä lahjakortilleen (kun yritän vimmatusti päästä eroon näistä nykyisistäkin 'sisustustavaroista' !!), mutta urheiluvaatteille kylläkin.

Lopputulos oli, että Aarikka maksoi riihikuivaa suoraan tililleni antamani arvion mukaan.

Tosi vaikea oli arvioida, mitä esim. nuo Rukkan housut maksaisivat, koska ne kuuluivat yhdistelmäasuun, mutta annoin mielestäni suht kohtuullisen eurosumman, kun olin katsonut, mitä samantapaiset housut maksavat nyt alennuksessa. Eli en todellakaan yrittänyt 'nylkeä' ylimääräistä isolta yritykseltä. Ehkä olivat itsekin tutkineet urheiluvaatteiden hintoja, koska laittoivat niin asiallisen tarjouksen, joka oli helppo hyväksyä.

Mielestäni Aarikka hoiti tilanteen asiallisesti, ystävällisesti ja muutenkin kaikin puolin fiksusti. Meinaan markkinoinnin perussääntöjähän on, että jos väärässä kohdassa säästää pikkusumman, voi se tulla moninkertaisena laskuna takaisin myöhemmin. Varsinkin näinä somen kulta-aikoina, jolloin paha kello kaikaa huomattavasti kauemmas kuin esim. 30 vuotta sitten.

Ei jäänyt mitään hampaankoloon tästä episodista ja voin jatkossakin käyttää hyvällä mielellä niitä tsiljoonia Aarikan korviksia, jotka omistan sekä tyytyväisenä ripustaa joulukuusemme täyteen Aarikan pikkutonttuja ja lumihiutaleita.

JälkiMärinät:
Onni - tosi ISO onni - onnettomuudessa oli, ettei samassa pesusatsissa ollut Isomman peliasua. Siitä olisikin tullut 'himppa' isompi lasku, kun olisi pitänyt tilata ja painattaa uudet.

4 kommenttia:

  1. Hyvä hyvä Aarikka! Noin sitä pitää hoitaa rekkulat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, en mä varsinaisesti epäillytkään, etteikö menisi ihan asiallisesti. Vaikka ei sitä aina voi olla varma.

      Poista
  2. Kiva kuulla välillä yrityksistä jotain hyvääkin. Tai eihän se alunperin tietenkään ollut hyvä juttu, mutta asiallisesti hoidettu tilanne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, virheitähän sattuu kaikille. Se on sitten eri asia, miten niitä lähdetään oikomaan. Nyt meni hyvin.

      Poista